Ga verder naar de inhoud

Een brief schrijven aan je kind

Brieven schrijven als onderdeel van groeigesprekken

Op de Mind Body Unit van het UPC KU Leuven staan ze in voor de begeleiding van jongeren en volwassenen met een eetstoornis of psychosomatische klachten. Deze begeleiding kan bestaan uit ambulante dagbehandelingen (maandag, dinsdag, donderdag) of een opname.

Wij spraken met Annika, leefgroepbegeleider voor jongeren die worstelen met een eetstoornis. Zij begeleidt jongeren in dagbehandeling en vertelt ons over de groeigesprekken die zij houden. “Wij werken in periodes van zes weken. Elke zes weken houden we een evaluatiegesprek; wij noemen dit een ‘groeigesprek’. We kijken dan hoe de jongere de afgelopen weken gegroeid is”, aldus Annika.

Tijdens deze groeigesprekken zit het hele team samen. Dit zijn de arts, de arts-assistent, de twee psychologen, de psychomotorische therapeut en de leefgroepbegeleider, maar ook de jongere zelf en (bij voorkeur) beide ouders. Er wordt bekeken hoe de afgelopen weken verlopen zijn en of het traject verlegd vs. afgerond wordt. Om dit gesprek diepgang te geven, wordt verwacht dat iedereen een brief schrijft; een brief gericht aan de jongere en/of de eetstoornis.

“Bij de opstart van dit brieven schrijven dachten we dat dit moeilijk ging lopen, maar eigenlijk verloopt dit echt heel goed. Wij hebben al ontzettend mooie brieven gezien. Ouders die in deze brief al hun steun en liefde aan hun kind laten zien. Woorden die anders niet altijd gezegd worden”, aldus Annika.
Goran ivos d74s P6dnt I unsplash

Tijdens het groeigesprek worden alle brieven voorgelezen, beginnend met de jongere die zijn/haar/hun brief deelt. De boosheid die elkeen ervaart, wordt gericht aan de eetstoornis. Boodschappen van hoop en steun worden gedeeld. “Opvallend is dat de inhoud van deze brieven eigenlijk heel gelijklopend is, ondanks dat ze vanuit verschillende disciplines of rollen geschreven zijn. Het benadrukt het team dat rond elke jongere staat en betrokken is”, aldus Annika.

Na elke brief wordt er even stilgestaan bij de impact en teruggekoppeld naar de jongere. Omdat de boodschappen vaak even moeten binnenkomen, krijgt de jongere op het einde van het gesprek de brieven mee, zodat deze op een later moment nog eens gelezen kunnen worden.

“Deze brieven zorgen ervoor dat er meer stilgestaan wordt bij de voorbereiding van een groeigesprek. Iedereen zit bewuster in het gesprek. Daarnaast worden door deze brieven dingen gezegd, die anders niet ter sprake zouden komen. Bijvoorbeeld ouders die hun trots en liefde delen. Het zorgt voor verbinding”, aldus Annika.

Ben je geprikkeld en wil je graag meer informatie over deze praktijk? Stuur een mailtje naar annika.pittomvils@upckuleuven.be.

Benieuwd hoe deze brieven er kunnen uitzien bij een groeigesprek? Bekijk deze voorbeelden:

Mediamodifier Qji5 Ch Uk I w unsplash